دوشنبه, 22 مهر 1398
  • ساعت : ۱۰:۲۴:۱۵
  • تاريخ :
     ۱۳۹۸/۰۷/۱۵ 
  • تعداد بازدید : 335
  • کد خبر : ۱۱۵۷۵۲
مصاحبه اختصاصی روابط عمومی با دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان (قسمت سوم):
تدوین"برنامه جامع اصلاح نظام اداری"و"سند جامع منابع انسانی" از جمله اقدام های مهم این  دفتر در راستای نوسازی و تحول اداری است

            مصاحبه اختصاصی روابط عمومی با دکتر غلامرضا گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان (قسمت سوم):
           تدوین"برنامه جامع اصلاح نظام اداری"و"سند جامع منابع انسانی" از جمله اقدام های مهم این  دفتر در راستای نوسازی و تحول اداری است

 

 بخش نهایی مصاحبه اختصاصی روابط عمومی سازمان با دکتر گل محمدی مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری به مجموعه اقدام های این دفتر در حوزه نوسازی و تحول اداری  از قبیل هوشمندسازی خدمات ارائه شده این دفتر، اجرای بندهای 19 گانه حقوق شهروندی در سازمان و اعلام برنامه های آتی این دفتر اشاره دارد. 

 دکتر گل محمدی در پاسخ به این سوال که چه اقدام هایی در حوزه نوسازی اداری انجام شده است، بیان داشت: نوسازی و تحول اداری به معنای بازبینی ساختارها، ضوابط و شاخص ها است. اولین و مهمترین  اقدام در این زمینه، ثبت ساختار و تشکیلات سازمان در "سامانه ملی ساختارهای دستگاه های اجرایی" و اخذ تاییدیه سازمان اداری استخدامی کشور در سال 97 بود.  

وی ادغام و ساماندهی مراکز آموزشی، طراحی و عملیاتی کردن ساختار تشکیلاتی باغ های گیاهشناسی مراکز استانی در موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع را از اقدام های مهم در حوزه نوسازی و تحول اداری ارزیابی کرد و بیان داشت: در راستای بازبینی ساختار و تشکیلات، موضوع ادغام مراکز آموزشی از جمله "مرکز آموزش عالی امام خمینی"، "مرکز آموزش شهید ناصربخت" و آموزشکده کشاورزی در سال گذشته اجرایی شد؛ بازبینی ساختار مدیریتی باغ های گیاهشناسی از دیگر اقدام های این دفتر است که در این راستا مدیریت7 باغ گیاهشناسی از مراکز تحقیقات منفك و به موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع واگذار شد؛ هم چنین در سال گذشته به دنبال شکل گیری مرکز ملی مدیریت ذخایر ژنتیکی، از محل ظرفیت"مرکز آموزش شهید ناصربخت"ساختار و تشکیلات اين مرکز به تایید هیات امنا رسيد.  

       مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری هم چنین از تدوین "برنامه جامع اصلاح نظام اداری" خبر داد و افزود: پس از ابلاغ دستورالعمل برنامه جامع اصلاح نظام اداری کشور در  افق1400توسط شورای عالی اداری، تهیه و تدوین برنامه جامع اصلاح نظام اداری سازمان در دستور کار قرار گرفت که خوشبختانه این برنامه به تایید سازمان اداری استخدامی رسیده است. 

        دکتر گل محمدی تهیه و تدوین "سند جامع منابع انسانی" را از دیگر اقدام های انجام شده در حوزه تحول اداری برشمرد و بیان داشت: تهیه و تدوین سند جامع منابع انسانی سازمان از سال 95 آغاز شد و پس از تایید نسخه پیش نویس آن در وزارتخانه، سند جامع منابع انسانی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، بعد از چندین مرحله بازبینی، به تایید سازمان اداری و استخدامی کشور رسیده است. در اجرای این سند،امکان جذب نیروی غیر هیات علمی با مجوز و هماهنگی سازمان اداری و استخدامی فراهم شده است، که امیدوار هستیم برای اولین بار و بعد از حدود 15سال، این سازمان بتواند اقدام به جذب نیرو کند. این مهم منجر به اصلاح هرم نیروی انسانی سازمان خواهد شد.  

    وی در ادامه این مطلب از اجرای طرح بکارگیری سربازان امریه ای در سازمان به منظور تامین بخشی از نیروی انسانی خبر داد و افزود: اختصاص امریه سربازی از جمله برنامه هایی است که به منظور تامین بخشی از نیروی انسانی به جد به دنبال آن هستیم ، تا بتوانیم بخشی از کمبود نیرو را جبران کنیم.  

      مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری، آموزش و توانمندسازی را از دیگر برنامه های این دفتر در حوزه نوسازی اداری برشمرد و بیان داشت: یکی از مهمترین برنامه های این دفتر تدوین و اجرای برنامه آموزش و توانمندسازی مدیران، اعضای هیات علمی، کارشناسان و کارکنان در این دفتر می باشد که با هماهنگی دفاتر مربوطه نظیر دفترآموزش کارکنان در حال اجرا میباشد، که بعنوان نمونه می توان به برگزاری 4 دوره آموزشی شامل 3 دوره تخصصی و یک دوره عمومی ویژه اعضای هیأت علمی جدید الاستخدام اشاره نمود.

        وی در توضیح این مطلب افزود: در دوره های آموزشی بدو خدمت اعضای هیات علمی، این اعضا با محتوای آئین نامه ها و مقررات استخدامی و نیز با عرصه های تحقیقاتی از نزدیک آشنا شده و زمینه شکل گیری پروژه های مشترك بین موسسات تحقیقاتی مختلف فراهم می شود.   

       دکتر گل محمدی هم چنین از برگزاری 3 دوره آموزشی ویژه مسئولان اداری و کارگزینی سراسر کشور خبر داد و افزود: در حوزه توانمندسازی و در قالب دوره¬های آموزشی، سطوح مختلف پرسنل و در رده¬های مختلف شغلی نظیر مسئولان دفاتر و کارشناسان و حتی نیروهای خدماتی، از جمله آن بوده است؛ البته دوره های آموزشی ویژه ای برای سطوح مدیران میانی و ارشد نیز طراحی شده است  که به زودی اجرا می شود. 

        وی احصای خدمات و تدوین شناسنامه خدمات متنوع سازمان در عرصه های مختلف کاری را از دیگر اقدام های انجام شده دانست و بیان داشت: تدوین شناسنامه خدمات متنوع سازمان از جمله اقدام های مهم در حوزه تحول اداری است که سازمان در قالب"برنامه اصلاح نظام جامع اداری" مکلف به انجام آن شده است؛ برای انجام این کار، ابتدا فهرستی از مجموعه خدماتی که به واسطه فعالیت های سازمان قابل ارائه است، شناسایی شده و بسترهای لازم برای تدوین فرآیندهای اجرای آنها و نهایتا" الکترونیکی کردن آنها، فراهم شده است.

     مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در پاسخ به این سوال که این اداره کل چه برنامه هایی دیگری در حوزه تحول اداری در دست اجرا دارد، بیان داشت: یکی از اقدام هایی که در حال حاضر در این اداره کل در ذیل کارگروه توانمندسازی مشاغل پیگیری می شود موضوع "تدوین برنامه طبقه بندی مشاغل در سازمان" است؛ که منجر به تدوین شرح وظایف مشخص برای پست های سازمانی متعددی است که تاکنون، برای آن ها شرح وظایف مشخصی تعریف نشده  و تنها به ذکر کلیاتی پیرامون وظایف کاری بسنده شده بود که برای رفع این نقیصه برنامه " تدوین برنامه طبقه بندی مشاغل در سازمان" در دستور کار قرار گرفت.

      وی در توضیح این مطلب افزود: با تدوین برنامه طبقه بندی مشاغل در سازمان، تمامی پست های سازمان طبقه بندی شده و هر پستی شرح شغل مشخصی خواهد داشت و بدین ترتیب با اتخاذ این رویه، پست ها در  موسسه ها  و مراکز نیز از این الگو پیروی کرده و از دوگانگی کارکردی فعلی، خارج می شوند. 

     دکتر گل محمدی هم چنین از الکترونیکی شدن فرآیند درخواست نقل و انتقال خبر داد و افزود: یکی دیگر از برنامه های تحول اداری الکترونیکی کردن فرآیند درخواست نقل و انتقال، تغییر پست های سازمانی و بعضا بازبینی شرح وظایف است که ذیل مصوبات هیات اجرایی منابع انسانی سازمان و در حوزه تحول اداری انجام می شود.

       مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در پاسخ به سوالی پیرامون شیوه نامه ارزیابی عملکرد اعضای غیر هیات علمی اعلام داشت: این شیوه نامه نیازمند اصلاح است که البته در این زمینه، تاکنون اصلاحاتی صورت گرفته است برنامه این است که در سال 99، همکاران غیرهیات علمی بتوانند مشابه اعضای هیات علمی، در وقت معین ترفیع سالیانه دریافت کنند. 

    وی هوشمندسازی خدمات ارائه شده توسط این اداره کل را از دیگر حوزه های عملکردی این دفتر برشمرد و بیان داشت: در زمینه هوشمندسازی به اجرایی شدن امضای الکترونیکی احکام کارگزینی اشاره داشت؛ طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از آبان ماه سال 1397 احکام کارگزینی همکاران در کلیه  موسسات (اعم از هيات امنايي و غير هيات امنايي) و مراکز تحقیقاتی تابعه سازمان به صورت الکترونیکی انجام می شود. در سال 97 طی بخشنامه ای به همه موسسات و مراکز اعلام شده است که صدور هر گونه حکم کارگزینی بصورت غیر الکترونیکی و خارج از سامانه کارگزینی متمرکز سازمان (همتا، تخلف محسوب شده و فاقد اعتبار است.  

       وی  در ادامه این مطلب از الکترونیکی کردن فرآیند ارزیابی عملکرد اعضای غیر هیات علمی خبر داد و افزود: دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان در ادامه پیگیری فرآیند هوشمندسازی ماموریت های محوله، در سال 97 ظرف مدت دو ماه ارزیابی عملکرد همکاران غیر هيات علمی به شیوه الکترونیکی انجام و احکام با پایه های جدید صادر شد. الکترونیکی نمودن صدور احکام ماموریت، مرخصی ها، رسیدگی به پرونده های پرسنلی، فرآیند نقل و انتقال و راه اندازی نظام پیشنهادات از دیگر برنامه های این دفتر در حوزه هوشمند سازی است.   

      دکتر گل محمدی اجرای حقوق شهروندی را از دیگر  برنامه های این دفتر برشمرد و در توضیح آن بیان داشت: پس از ابلاغ منشور حقوق شهروندی توسط رئیس محترم جمهور در سال 95، شورای سیاستگذاری حقوق شهروندی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تشکیل و اجرای مفاد آن در دستور کار دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری قرار گرفت؛ نکته ای که در اینجا لازم به ذکر است، این است که سازمان به دلیل ماهیت هیات امنایی، ساختار و شرح وظایفی که دارد از اجرای ماده 17 ابلاغیه ریاست محترم جمهوری مستثنی است اما موضوع راه اندازی و استقرار میز خدمت شامل ستاد سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی نمی شود ولی در مراکز تابعه به دلیل ارائه برنامه های آموزشی به بهره برداران نیاز به استقرار میز خدمت وجود دارد. لذا در راستای تکریم حقوق شهروندی به دفاتر ستادی سازمان، موکدا اعلام شده است که روزهای سه شنبه هر هفته از ساعت 7 تا 9  صبح را برای ملاقات با ارباب رجوع اختصاص دهند.

      وی با اشاره به رویکرد این دفتر در تکریم ارباب رجوع در سازمان و مجموعه های تابعه بیان داشت: خوشبختانه تیم مدیریتی سازمان نگاه ویژه ای به تکریم ارباب رجوع دارد به گونه ای که می توان گفت ارباب رجوعی نبوده است که بدون دریافت پاسخ و یا ملاقات با مدیر مربوطه، مجموعه را ترک کرده باشد؛ در راستای تکریم ارباب رجوع و از مصادیق حقوق شهروندی در سازمان، پیش بینی و استقرار فضایی مناسب برای استراحت مراجعین به سازمان است که به امکاناتی از جمله صندلی، آبسردکن و تلویزیون مجهز شده است. 

       مدیر کل دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری در پاسخ به این سوال که اقدام های دیگر این دفتر در اجرای حقوق شهروندی چیست، بیان داشت: یکسان سازی تابلوهای راهنما (اتاق ها، راهروها و سالن ها)، تدوین فرم های نظر سنجی ارباب رجوع و برگزاری دوره های آموزشی در زمینه حقوق شهروندی ویژه مسئولان اداری و برگزاری یک دوره ویژه آموزش حقوق شهروندی در ستاد سازمان  با حضور دستیار محترم وزیر در حقوق شهروندی از دیگر اقدام های انجام شده در سال جاری بوده است. 

       دکتر گل محمدی در پاسخ به این سوال که برنامه های آینده این اداره کل چیست، بیان داشت: اجرای ماده 112 مناطق عملیاتی و کم برخوردار، احتساب یک مقطع تحصیلی بالاتر برای ایثارگران، دو موضوع مهمی است که در دستور کار این دفتر در سال جاري قرار دارد. علاوه بر آن بازبینی و شفاف سازی پرونده های پرسنلی اعم از ذخیره مرخصی ها، سوابق خدمتی، پایه های استحقاقی، كارت پایان خدمت ،پرداخت کسور سربازی، استعلام مدارك تحصیلی و ايثارگري و غیره از برنامه های آتي دفتر است. 

       روابط عمومی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ضمن ارج نهادن به زحمات همکاران پرتلاش دفتر منابع انسانی و نوسازی اداری سازمان از عملکرد و اقداماتی که طی چند سال اخیر تحت مدیریت دکتر گل محمدی مدیر کل این دفتر بعمل آمده است، صمیمانه قدردانی کرده و آرزوی موفقیت روزافزون دارد.

روابط عمومی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی


 

امتیاز :  ۰ |  مجموع :  ۰

برچسب ها

    کلیه حقوق این وب سایت متعلق به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی می باشد.

    5.3.12.0
    V5.3.12.0